lördag 15 december 2007

Stenålderskost

Jag lider av diabetes och högt blodtryck sedan länge. Har provat fettsnål lågkalori-diet, tallriksmetoden, viktväktarna, Atkins-dieten och GI-metoden utan egentlig framgång. OK, Atkins-metoden ger viktminskning. Men jag får sådant otroligt sug efter kolhydrater, att jag inte står ut med Dr Atkins någon längre tid. Till slut återfaller jag i gamla synder, och äter bröd och frukt, samtidigt som jag också fortsätter äta ägg, bacon och ost. Resultat: förhöjt blodsocker, ökad vikt, ökat blodtryck.

Men nu tror jag att jag har hittat rätt äntligen: boken "Stenålderskost" av Loren Cordain (Optimal Förlag 2003), visar vägen. Ät som folk gjorde innan dom uppfann jordbruket (för blott 10.000 år sedan). Ät magert kött (hjort, älg, hare, kanin, vildsvin, rådjur, ekorre, mård, lodjur, räv, varg, järv, ren, mullvad och grävling o.s.v.), all sorts fisk, grönsaker (dock ej potatis, majs, ärtor, bönor, ris, vete, korn, råg, havre mm), och frukt (dock ej dadlar, fikon eller vattenmelon mm). Undvik all sorts spannmålsprodukter: bröd, pasta, ris, majs, popcorn, välling, gröt osv. Undvik alla mejeriprodukter: mjölk, smör, grädde, yoghurt, ost osv. Undvik allt salt: bacon, chips, rökt kött, rökt fisk, charkvaror osv.

Visst blir det svårt att uppnå. All färdiglagad mat innehåller salt, i alltför hög grad. Svenskarna är ett saltälskande folk. De flesta färdiglagade rätter innehåller potatis, ris, pasta, vetemjöl. Allt bröd innehåller spannmål. Det blir inte mycket kvar som man kan köpa på den vanliga livsmedelsbutiken.

Hittills har jag funderat ut dessa varor som jag kan köpa: päron, äpplen, apelsiner, tomater, gurka, broccoli, paprika, lök, vitkål, brysselkål, blomkål, rödkål, purjolök, rädisor, jordgubbar, blåbär, björnbär, lingon, färsk fisk av alla sorter, fläskfile (fryst eller färsk, ej tillagad), utskuren biff, ägg, kyckling (fryst eller färsk, ej tillagad, osaltad o okryddad). Sen kan man ta sitt gevär och gå ut i skogen och skjuta lite vilt, om man nu har tillstånd och förmåga.

Men ack vad svårt! Jag måste tillstå att jag fuskar lite grann. Köper färdiggrillad kyckling. Rökt lax är gott. Räkor är gott, men ganska salt. Bacon är gott, men både salt och fett. Man kan dock få bort mycket av fettet genom att tillaga i micron (lägg hushållspapper under och ovanpå, det suger upp fettet).

Men genom att hålla mig till stenåldersdieten i huvudsak (bara lite fusk med bacon, rökt lax osv) har jag uppnått bättre blodsockervärden och lägre blodtryck, på ganska kort tid. Det är 3 veckor nu sedan jag började med stenålderskosten. Viktminskingen kommer troligen med tiden, det lär inte gå så snabbt.

Inga kommentarer: